کره ی زمین

سیاره ی زمین چند سال دارد؟

 

دانشمندان عقیده دارند که کره ی زمین، همزمان با کره ی ماه یعنی 6|4 میلیارد سال پیش به دنیا آمده است؛ تا آن زمان هیچ کس شاهد وقوع این پدیده نبوده است.

 

ایا کره ی زمین طی سال ها، دچار تغییراتی شده است؟

بله، کره ی زمین از زمان به وجود آمدنش دچار تغییرات زیادی شده است. حدود 300 سال پیش، خشکی های زمین به شکل یکپارچه که به آن کهن قاره گفته می شودبه هم چسبیده بودند؛ وخشکی بسیار بزرگی را تشکیل می دادند.اما با متلاشی شدن این خشکی، قاره ها به وجود آمدند.قاره ها به تدریج از هم فاصله گرفتندتا به شکل امروزی که در نقشه های جهان نما مشاهده می کنیم، به وجود آمده اند.

 

دید کلی

زمین کره‌ای است که روی آن زندگی می‌کنیم. بنا به باورهای دینی از خاک آن آفریده شده‌ایم و روزی دوباره به خاک آن باز می‌گردیم. این کره خاکی یکی از نه سیاره منظومه شمسی است که مانند سایر سیارات در مداری به دور خورشید می‌گردد. زمین سیاره‌ای منحصر بفرد در منظومه شمسی است که در آن آب و اکسیژن و نیتروژن که برای حیات ضروری‌اند، وجود دارد.

img/daneshnameh_up/5/55/EARTH004.GIF




تاریخچه زمین

زمین در بدو پیدایش بصورت کره‌ای از مواد داغ و نیمه مذاب بود. بتدریج عناصر سنگینتر ته‌نشین شده و هسته فلزی را بوجود آوردند و در عین حال عناصر سبکتر به سطوح فوقانی آمده و جبه و پوسته را تشکیل دادند. پس از گذشت چند میلیارد سال ، زمین سرد شد، سطح زمین جامد گشت ، جو زمین شکل گرفت و اقیانوس بوجود آمدند. تکامل زمین هنوز هم ادامه دارد: پوسته زمین توسط فورانهای آتشفشانی در کف اقیانوسها نوسازی شده ، دائما بر اثر زمین لرزه‌ها و حرکتهای قاره‌ای در حال تغییر و تحول است. تناسب گازهای مختلف در جو زمین نیز بر اثر دخالتهای انسان به آرامی در حال تغییر است.

حرکت زمین به شکل یک پوسته سنگی متشکل از 12 صفحه مجزاست. هر یک از قاره‌ها روی یک یا چند صفحه قرار گرفته‌اند. این صفحات با سرعتی شبیه به سرعت رشد ناخنهای انسان در حال حرکت هستند. صفحه‌های جامد ، روی سنگهای نیمه مذاب به حالت شناور هستند که خود این سنگهای نیمه مذاب توسط جریانهای داغی که از هسته فلزی زمین فوران می‌کنند، تکان خورده و باعث حرکت صفحه‌ها در سطح زمین می‌شوند.

img/daneshnameh_up/2/2b/EARTH001.GIF



دانستنی هایی درباره ی کره ی زمین

كره زمين,دانستنیهایی درباره کره زمین,سیاره زمین

 

دانستنیهای جالب درباره كره زمين
- خورشيد را 9 سياره احاطه كرده‌اند كه در بين آنها كره زمين از نظر فاصله با خورشيد، سومين كره است و از چهار سياره داخلي بزرگ‌تر است.از پنج سياره بيروني، چهار تاي آنها از كره زمين بزرگ‌تر هستند. زمين در مداري گردش مي‌كند كه هيچ وقت از 5/91 ميليون مايل به خورشيد نزديك‌تر نمي‌شود و از 5/94 ميليون مايل دورتر نمي‌شود.

جالب‌تر اينجا است كه اين مدار تقريباً دايره مانند است و اگر غير از اين بود زندگي روي كره زمين غير ممكن مي‌شد زيرا حيوانات و گياهان در زمستان از سرما يخ مي‌زنند و در تابستان از گرما كباب مي‌شدند. ‏
-زمين در مقايسه با كائنات يك كره جوان و جديد است با اين حال زمين حدود 5/4 هزار ميليون سال عمر دارد. كشف اين موضوع از بررسي‌هاي انجام شده توسط راديواكتيو كه در تعيين عمر سنگ‌ها از آن استفاده مي‌شود، به دست آمده است.تمامي عناصر راديواكتيو همانند اورانيوم كه براي عكس العمل تعيين شده به كار مي‌رود، به عناصر مختلف در ميزان ثابتي، تغيير شكل مي‌دهند.

سن:حدود 4میلیارد و 500میلیون سال 

 

مساحت:510میلیون و 100 هزار کیلومترمربع(71% آب و 39% خشکی)

 

مساحت کل اقیانوس ها:بالغ بر363.5 میلیون کیلومترمربع

 

مساحت کل خشکی ها:بیش از146.3 میلیون کیلو مترمربع

 

وزن:در حدود 5940 میلیاردتن

 

قطر زمین از خط استوا:12755کیلومتر و از دو قطب 12712 کیلومتر

 

شعاع متوسط:6370

 

بلندترین مکان در سطح زمین:قله اورست با 8848متر

 

پست ترین منطقه در روی زمین:در کنار بحرالمیت با 392متر

 

گودترین نقطه ی دریاها : در اقیانوس آرام ، نزدیک
مجمع الجزایر فیلیپین به نام ماریاناترنج با عمقی در حدود 11037 متر

 

فاصله ی متوسط زمین از ماه:384446 کیلومتر

 

فاصله ی متوسط زمین از خورشید:149645000کیلومتر

 بدیل تکه تکه بودن چندتامنبع دارد.

منابع:roshd.ir-beytoote.com -persianblog.ir


نظرات شما عزیزان:

عرفان محمودنیا
ساعت20:03---25 دی 1393
با حال است.

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 13 دی 1393برچسب:, | 18:17 | نویسنده : عرفان ستوده |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • دانلودر